Příroda je moudrá, nevyzpytatelná, milosrdná, krutá, spravedlivá, bohatá a tvořivá. Proto je tak krásná a nepoznatelná, a proto v ní člověk nikdy na všechny otázky odpověď nenajde. (Vladimír Hůna)


Novinky:

  • Jsem pořád naživu!
  • Od nynějška mám profil i na Facebooku

Materiálová poznámka: mořidla na kůži Chevas

14. prosince 2013 v 19:36 | Lesní želva |  Výkřiky z dílny

V týdnu mi dorazil dlouho očekávaný balík s novými mořidly na kůži. Jelikož jsem při objednávání trpěla nejistotou, co mi vlastně dojde (respektive, jak bude barva na kůži vypadat), vyrobila jsem si pro sebe orientační vzorník na odřezcích přírodně bílé hovězí usně.



Chevas Praha / Zdiby dodává svá mořidla v balení o třech velikostech, "vzorky" ve sprejích o objemu 110ml, střední v láhvi 500ml a klasické, největší balení o 1000ml. Bohužel lahve jsou na běžný uzávěr a nemají dávkovací hubičku jako třeba mořidla na dřevo od Druchemy, takže manipulace je trošku obtížnější. Sprejovou trysku jsem ještě nikdy nevyužila, nepovažuju to za příliš efektivní, ani příliš pohodlné.


Protože ve svém arzenálu mám i dvě mořidla původně na dřevo, přidala jsem je do vzorníku také. Jedná se o světlý mahagon od Chemoxylu a ebenovou čerň od Druchemy.


Pokud bych ale měla hodnotit, jsem s mořidly od Chevasu vcelku spokojená. Do kůže se vsakují vcelku slušně, krycí schopnost je oproti mořidlům na dřevo také znatelně lepší, a člověk nemusí nanášet k uspokojivému výsledku obvykle více než dvě-tři vrstvy. To je také důvodem, proč jsem se rozhodla mořidla na dřevo po vypotřebování již dále nekupovat.

Metodika byla následující - kartičky cca 20x70x3mm jsem nabarvila první vrstvou, nechala uschnout a vyvětrat, pak jsem na půlku kartičky přidala ještě druhou vrstvu, čímž jsem dosáhla sytějšího odstínu, a po opětovném vyvětrání jsem kartičky konečně navoskovala. Jak je vidět na fotkách, po voskování vzorky ještě trochu ztmavnou. Na druhé straně jsem je pochopitelně popsala, jinak bych v tom měla pěkný chaos.


Světlo nebylo úplně ideální, spíš bych řekla, že pěkně k ničemu. Omluvte tedy drobnou neostrost fotek, víc se mi z letitého kompaktu vymáčknout nepodařilo.

Jako první fotky před voskováním:



Rozdíly mezi odstíny vrstev jsou jasně patrné. Na dalších fotkách zkusím trochu podrobněji popsat jednotlivé vzorky.

Zleva doprava: mahagon světlý (Chemoxyl), mahagon, kaštanová hněď, tmavá hněď, olivově zelená (vše Chevas)

Rozdíly mezi mahagony jsou jasné, kaštan je hnědá do červena, a zelená se vůbec nepodobá zelené. Ani omylem. Je to taková bahnitá močálová hnědá.

Černá od Druchemy x černá Chevas

V případě černé je rozdíl docela zajímavý. Druchema je spíš našedlá a hranice mezi dvěma vrstvami jasně patrná. Chevas je spíš sametový s odleskem do modra, hranice zdaleka tak patrná není; barva lépe kryje hned v první vrstvě.

Červená - bordó - modrá (Chevas)

Červená je oproti očekávání pěkně jasná, bordó spíš do starorůžové. Největší radost mám každopádně z modré, ze které jsem měla dost obavy, aby nebyla podobně hnusná jako "zelená."

Tmavě hnědá - olivově zelená (Chevas) - světlý mahagon (Chemoxyl)

Jak je zřejmé z porovnáním s dvěma odstíny hnědé, zelená se fakt nepovedla.

Po voskování:


Po vosku se barvy pěkně projasnily. Úplně vlevo je nebarvený vzorek pro srovnání, tak před barvením vypadaly všecky.

Škála hnědé - tmavá - kaštan - mahagon (Chevas) - mahagon světlý (Chemoxyl)

Modrá (Chevas) - čerň eben (Druchema) - čerň eben (Chevas)

I po vosku je rozdíl mezi černí jasný. Druchema zůstala našedlá.

kaštan - bordó - červená (Chevas)

Tmavě hnědá - olivově zelená (Chevas) - světlý mahagon (Chemoxyl)

Vše při starém, zelenou z toho nevytřískal ani vosk. Možná by pomohlo před mořením přidat trochu žluté.

***
Co se kartotéky týče, hodlám ji opečovávat a dále rozšiřovat o další vzorky. Jelikož je vedena na světlé kůži, barvy jsou jasnější, než jaké by byly na kůži přirozeně zestárlé. Nicméně i přesto ji považuji za dobrou orientační pomůcku.



Další články o barvení a moření:
 


Komentáře

1 Tomáš | E-mail | 2. ledna 2016 v 18:29 | Reagovat

ahoj,
pěkný blog, našel jsem tu spoustu zajímavých informací...

Nemáš prosím zkušenost s mořidly s tzv. domašťujícím účinkem? A chápu to dobře, že tato mořidla (kromě barvy a rozpouštědla) obsahují ještě nějakou mastnotu nebo vosk?

předem dík za odpověď.

2 Lesní Želva | 2. ledna 2016 v 23:17 | Reagovat

Ahoj, děkuji za pochvalu. Mořidla na kůži, která používám, jsou právě ty s domašťujícím účinkem. V praxi to znamená, že je v receptuře přidán ricinový olej, proto ten domašťovací účinek. Hotový výrobek je ale stejně pak potřeba ještě finišovat voskem nebo směsí olejů a vosků.

3 michal | E-mail | 6. prosince 2016 v 20:11 | Reagovat

zdravím. jak na bílou barvu? Např pro řemínek k hodinkám? Nikde jsem nic vhodného nenašel. Useň 1,5mm přírodní nebarvená lícová. Díky za případnou radu

4 Lesní Želva | 6. prosince 2016 v 21:44 | Reagovat

Jediné, co mohu poradit, je akrylová barva, lépe chytá na rub (masová strana usně), tenkou vrstvu a neohýbat, dokud nezaschne. Lepší postup bohužel neznám...

5 Iva Reicheltová | E-mail | 14. června 2017 v 18:16 | Reagovat

Dobrý den, prosím o radu, dělám si svoje držadla k taškám z hovězího kruponu,který barvím barvami Cheds, nyní na radu jiného výrobce s kůží chci vyzkoušet barvy Chevas...zajímá mě čím je fixujete...jenom voskem? jaká je celková spokojenost a zda máte porovnání s barvami Cheds. Děkuji velice Iva

6 Lesní Želva | 16. června 2017 v 16:49 | Reagovat

Zdravím! Fixuji jenom voskem, stačí to. S barvami Chevas jsem spokojená. Mezi barvami od Chevas a Cheds nevidím podstatný rozdíl, obojí je na bázi lihu. Mám zkušenost ještě s Tandy, to jsou mořidla na bázi vody, ty se od českých liší výrazně jasnějšími odstíny barev. Tomu ale také odpovídá cena.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama

***

Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod.

Lesní želva


2010-2015